Friday, July 2, 2010

American Pancake

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semuanya. Ini pula pancake yg saya buat pagi tadi. Semalam buat Pancake Mayonis...hari ni pula buat American Pancake. Resepi ni saya dapat dari rumah K.Ummi. Semalam buat pancake, anak2 suka sangat....hari ni saja cari pancake yg resepinya lain pula. Saya suka mencuba sebab kita tahu setiap sesuatu itu pasti ada perbezaan dan rasanya. Pancake yg ini rasanya seakan2 apam balik. Kalau nak buat apam balik, bolehlah ikut resepi pancake yg ini. Saya suka rasanya sebab tak muak dan pastinya lembut dan gebu.




Bahan:-
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1 biji telor
  • 1 cawan buttermilk (1 cwn susu segar + 1 sudu besar lemon juice)
  • 1/2 cawan gula kastor-saya letak 4 sudu besar
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1/2 cawan minyak jagung/m.masak(saya letak 5 sudu besar)
Cara-Cara:-
  1. Campur aje sume2 bahan dan kacau rata.
  2. Rehatkan selama 20 minit. Panaskan non-stick pan dengan api perlahan.
  3. Tuangkan adunan dan biar sebentar (tutup pan sebentar). Bila pancake dah mula berlubang2 dan agak kekuningan bahagian bawah, terbalikkan dan masak hingga hingga kuning keemasan. Angkat. Hidangkan dengan syrup, butter or fresh fruits..
*Petua supaya pancake kelihatan cantik permukaannya adalah dngn menggunakan non stick pan...gunakan api perlahan dan tak payah sapu butter/minyak pada pan. Selamat Mencuba.

6 comments:

  1. maa shaa Allah!!!
    sungguh gebu tak terkata lah pancake akk ni kak yatie!!

    ReplyDelete
  2. betullah kata syaz tu...gebu dan lawa je pancake yatie tu!

    ReplyDelete
  3. salam yatie
    baru smlm nak minta resepi pancake dr yatie. konon2 nak buat minum petang. hehe... hari ni terpandang plk n3 pankek terbaru yatie yang gebu. akk ambil resepi ya. t.kasih...

    ReplyDelete
  4. Wani=> terima kasih...cubalah...

    Ain=> terima kasih kak...tulah guna non stick pan...tak payah sapu butter/minyak pada kualinya..

    Anis=> wkmsalam,cubalah kak mana2 yg akak berkenan...kat sini ada 3 resepi pancake...semua rasa lain2...tapi sedap..

    ReplyDelete
  5. Gebu vogeh pancake ni! Abang,adik2 sy syok diorg makan.

    ReplyDelete
  6. wow gebunyaaaa! sukatan ni untuk berapa keping ni kak yatie ? saya nak buat sikit aje

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails