Wednesday, July 24, 2013

Puding Milo Lapis Oreo

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Lama dah teringin nak buat puding milo lapis oreo ni. Ingatkan susah, rupanya mudah je. Puding ni saya buat dlm pkl 4 ptng semalam, masa buka puasa dah boleh makan daaaaa. Nyaman je lalu kat tekak, sedap di makan sejuk. Kali ni saya betul2 teruja nak buat bila Ayu Citarasa Rinduan post kat FB mengatakan Dato Siti Nurhaliza buat puding ni. Saya pun jadi tak sabar nak buat dan merasa puding ni...mmng sedap sangat. Ramai kawan2 dah mencubanya, antaranya Ayu,K.Nor, Mas dan ramai lagi....(maaf ya tak berapa ingatlah) Terima kasih pada AlongRoz berkongsi resepi puding yg mudah dan sedap ni. Izinkan saya kongsikan resepinya kat sini ya. Pada kawan2 yg belum cuba tu, sangat di alu2kan supayan mencuba ya..mmng sedap. Jom semak resepinya.




Bahan : ( Saiz: 8" persegi )
  • 1 bungkus @ 10g Jelly Powder - Serbuk Agar-Agar
  • 750ml Air
  • 160g Gula - Mas ikut Ayu 140g gula
  • 1 tin @ 400g Susu Cair
  • 3/4 cup Serbuk Milo
  • 1 bungkus (137g) Oreo Cookies - patah2kan tp biarkan sandwich 2 lapis
Cara :
  1. Masak serbuk agar2 dan air sehingga larut.
    Masukkan gula dan masak sehingga gula larut.
    Masukkan susu, kacau sebati sehingga mendidih.
  2. Asingkan 2 cwn ke dlm periuk yg lain dan campurkan milo sehingga sebati.
  3. Tuangkan 1 cwn campuran milo ke dlm acuan.
    Panaskan campuran milo yg separuh lagi dgn api paling kecil supaya tidak membeku.
    Apabila permukaan nya mengeras sedikit, tuangkan kesemua adunan putih tadi.
    Taburkan biskut oreo.
    Apabila permukaan nya mengeras sedikit, tuangkan baki adunan milo tadi.
  4. Biarkan membeku di suhu bilik sebelum masukkan ke dlm petisejuk.
TIPS UNTUK MELAPIS:
  • Jangan tunggu sehingga lapisan membeku sepenuh nya sbb takut lapisan tidak melekat.
    Jika membeku semua, guris2kan permukaan dgn garfu sebelum tuangkan lapisan seterus nya.
  • Pastikan adunan masih panas apabila menuang ke atas lapisan sebelum nya supaya ia melekat dgn baik.

28 comments:

  1. nur dah try...
    kak yati punya lagi cantik...

    ReplyDelete
  2. sedap namapak.. tambah-tambah di bulan puasa ni.. nak cubalah buat ni hujung minggu ni.. terima kasih kak sudi share resepi :)

    ReplyDelete
  3. Salam Yantie...
    Memang sedap Puding Milo Lapis Oreo nie...
    Mama pun dah buat... bila dengar kata Siti Nurhaliza pun buat...he3x
    Mama buat juadah berbuka hari ke 3 puasa...
    Tapi kejadiannya xcantik....jadi mama xle ambil gambarnya...huhuhu
    Draf dah siap....lain kali pasti mama buat lagi,
    sedappp tuuu

    ReplyDelete
  4. cantik akak buat.....untungnya jadi macam akak.....

    ReplyDelete
  5. wahhhhhh...cantikkkkk puding oreo tu kak...
    buat teringat2 jerk kesedapan puding tu..
    sukaaaa...nnti mas nak buat masa raya...
    TQ pd along share resepinya

    ReplyDelete
  6. Sedapnya puding ni...Yatie, saya mmg letak link blog Yatie. Semuanya menarik dan sedap,selalu tgk resepi2 Yatie...saya masih baru lagi...jemput singgah blog saya :)

    ReplyDelete
  7. Assalam yatie....
    Akak baru buat puding ni minggu lepas...memang sedap sgt2...

    ReplyDelete
  8. emm nampak sedap puding ni..cantik jer kak yatie buat, kalau saya yg buat tk tau la jadi camne. tapi cam nk try gak buat.. cabar diri. Thanks kak for sharing.

    ReplyDelete
  9. Nmpk menarik tp... Risau masa tuang yg kedua tu kot la bercampur ngan bawah tu. uhukkk.

    Klu terkeras nnt dia tak lekat pulak. Mmg x reti buat ni kak. Help

    ReplyDelete
  10. Satu bungkus agar agar tu banyak mane kak?

    ReplyDelete
  11. Cantik dan aku akan cuna buat ari sabtu ni nak buat makan sekeluarga bagi dorang rasa dan komen. Nanti resultnya aku cerita ya

    ReplyDelete
  12. Baru buat tadi malam.. Memang sedap. Thanks for sharing this resepi.

    ReplyDelete
  13. Saya dah cuba td. Menjadi dan sedap. Tq share resepi ni..

    ReplyDelete
  14. salam kak, saya kongsi resepi ni di blog saya ya. Saya beri link blog akak sekali..:)terima kasih...:)

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum kak...
    Cantik nye puding oreo akak...
    Saya dah buat...tapi coklatnye tak pekat mcm ni lah...
    Ade idea ....
    terima kasih

    ReplyDelete
  16. salam...
    cantik puding oreo 2...

    ReplyDelete
  17. nak try resepi akak ni laaa... hihhihi

    ReplyDelete
  18. Ada masa free saya nak cuba buatlah. Terima kasih berkongsi resepi ni.

    Maksimumkan Peluang Anda Untuk Hamil

    ReplyDelete
  19. nampak kawan post gamba puding ni kat fb, terus google cari resepi. rupa2nya sonang yo nak buek ea. gatal tangan dah ni nak buat! hee hee...

    jemput baca resepi kuih bakar sonang gilo saya kat sini ye. resepi senang2 ni memang sangatlah saya suka!

    Kenapa ESP Shaklee Menjadi Kegemaran Ramai Wanita

    ReplyDelete
  20. akak, saya dah buat. tapi kenapa lapisan milo yang ke 2 tu, mcm sikit? and dah jadi puding marble dah. hahahaha. saya buat 1 cup jugak. api pun kecik.

    ReplyDelete
  21. Saya dah buat puding ni tapi tak menjadi. Semalaman masuk fridge tp masih cair dan tak mengeras. Saya pakai jeli agar2 powder. Agak2 kenapa saya tak jadi? T__T

    ReplyDelete
  22. wahaha, kite buat style pemalas punyee,.. hanye buat yg cokelat and letak oreo jep dekat situ,.. xd lapis lapis takut xjdikk

    ReplyDelete
  23. akak, mohon saya share kat blog saya boleh?

    ReplyDelete
  24. Salam, saya copy resepi dari blog ini, tapi saya backlink kan ke entri ini semula. Mohon kebenaran ya. Terima kasih.

    ReplyDelete
  25. wife saya pun ada buat roti jala ptg td. rupanya ke laut rasanya blh tahan sedap

    ReplyDelete
  26. this is first time wa nak buat..hope jadi..nak bagi mak ayah rasa..huhu,kalau tak jadi konfem kene perli ..anyways..aku bagi feedback nanti yaa ..
    id-syah_cemak

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails